GR-3 Segon Tram: Agramunt - Tàrrega

El sender de Gran Recorregut (GR3) a la comarca de l’Urgell té una llargada de nord a sud de 60 Km, i dóna a conèixer una àmplia visió del seu bell entorn físic i monumenal. El dividirem en quatre trams, el tercer dels quals es relaciona amb el PR C 25 de la ruta l’Ondara, Verdú i el Corb

AGRAMUNT-TÀRREGA
GR 3- SEGON TRAM

Distància: 22,63 Km
Temps: 5 h 33 min a peu
Desnivell: + 150 m

Km 0 Agramunt (337 m), pl. del Pou. Se surt en direcció sud per l’avinguda de Catalunya.

0,150 Riu Sió. Es travessa per un pont medieval i es continua per l’avinguda de Catalunya.

0,650 Carretera de Tàrrega a Artesa de Segre al costat de la gasolinera i l’Hotel Kipps. El sender travessa la carretera i va pel carrer del Camí de les Masies, que surt prop de la gasolinera, vers ca l’Isidori; es deixa a l’esquerra un grup de xalets.

0,860 Torre Codina. Ens queda a prop del sender.

1,370 Torre Tallador.

2,200 Cruïlla. Es va a l’esquerra en direcció a ca l’Isidori; més endavant es deixen dos camins
a l’esquerra que van al mas l’Escampa.

3,710 Cruïlla. Es deixa el camí de la dreta que va a ca l’Isidori i es va recte.

4,550 Carretera Agramunt-Tornabous (coll d’Almenara). La travessem i seguim un corriol
a l’esquerra que ens pujarà al proper Pilar d’Almenara. Pal indicador.

4,900 Pilar d’Almenara (459 m). Torre en forma cilíndrica, de defensa i de guaita, del segle XI i restaurada el 1987. Val la pena pujar- hi per l’àmplia panoràmica que es divisa en totes direccions sobre la comarca. Continuem per un corriol que surt a l’esquerra del piló geodèsic.

5,010 Ermita d’Almenara Alta en ruïnes. El sender davalla fortament a cercar una pista que va més baixa en direcció sud. Un cop a la pista, es va a l’esquerra. Pal indicador.

5,350 Cruïlla, s’agafa la pista de la dreta tot baixant.

5,840 Bifurcació. Deixem la pista de la dreta i continuem baixant.

6,400 Canal d’Urgell (320 m). Es troba el canal en el seu km 54,400, es travessa pel pont i se segueix el canal a l’esquerra. Poc després veurem el gran casal de cal Soques.

7,350 Pont sobre el canal que no es creua, es continua per la mateixa riba i es passa per cal Pauet.

8,750 Cruïlla. En una corba del camí a cal Ramonillo, al costat d’una cruïlla, s’agafa el camí de la dreta tot baixant i es deixa el canal.

8,990 Bifurcació al mig d’uns revolts. Es va a l’esquerra entre camps fruiters.

9,210 Bifurcació. Es va a l’esquerra i passem per una zona de lloses de pedra.

9,850 Cruïlla. Es va a l’esquerra. Pal indicador.

9,980 Bifurcació. Anem a la dreta camí de Santa Maria de Montmagastrell.

10,250 Santa Maria de Montmagastrell (320 m). De l’àmplia plaça amb font es pren el c. Mestre Ibàñez cap a l’església parroquial i se segueix en direcció sud tot baixant pel carrer del canal d’Urgell.

10,790 Canal d’Urgell. Seguim la pista que el travessa.

11,050 Bifurcació. Anem a la dreta tot pujant per una altra pista.

11,330 Cruïlla. Es va a l’esquerra. El camí planer permet contemplar la diferència de conreus de la zona de secà amb els de regadiu que limita el canal.

11,870 Bifurcació. Retrobem la pista que s’havia deixat i que seguim a la dreta.

11,970 Ermita del Sagrat Cor. Situada a la vora d’una cruïlla, ha estat reconstruïda els darrers anys. Es continua recte.

12,570 Bifurcació al final del pla, se segueix recte.

12,870 Cementiri. Es passa a tocar del recinte.

13,070 Cruïlla en arribar a Claravalls. Es va a la dreta. Pal indicador.

13,270 Bifurcació. Seguim recte.

13,520 Claravalls (330 m). Per la dreta es pren el carrer de l’ Arravaleta vers una plaça amb font, ermita i una bonica creu de terme gòtica. El GR segueix, tot baixant per la vora d’un jardí amb un sortidor d’aigua. Es passa per sota de la carretera i se surt del poble seguint recte per una àmplia pista.

14,090 Bifurcació. Es deixa la pista que puja fortament i es va a l’esquerra per la vora d’uns marges empedrats. Es tracta de l’antic camí a Altet. Pal indicador.
15,410 Quadres. Es passa a prop de diverses construccions adequades per a l’hípica; se segueix recte.

16,020 Bifurcació. Es continua en la mateixa direcció que portem. Poc després fem igual.

16,470 Entrem a Altet, es va a l’esquerra i es passa entre dos grans coberts fins a una antiga era i, tot seguint el marge dret del cobert, baixant per un  corriol s’arriba a l’inici del carrer Major. Arribats a la plaça seguim pel c. de la Font en direcció sud. A uns 50 metres es deixa el carrer per anar a la dreta cap als horts. Un estret corriol ens endinsa per entre canyissos i murs de fang.

16,870 Pista al final d’una paret. Es va cap a la dreta.

17,260 Granja. Seguim recte.

17,520 Bifurcació. Es va a l’esquerra.

17,570 Hostal del Bosc. Gran casalot situat a la cruïlla dels antics camins rals a Cervera i Tàrrega. És una bona mostra de la importància que van tenir els antics hostals en les rutes dels carruatges i de les tartanes en èpoques passades. El sender va pel camí de la dreta i tot seguit en pren un altre en la mateixa direcció.
18,270 Carretera (Tàrrega – Artesa de Segre). Es travessa i es baixa al costat d’uns coberts. Pal indicador.

18,530 Bifurcació. Es va a l’esquerra.

18,970 Cruïlla prop del Mas de Colom. Seguim recte.

19,520 Bifurcació. Es deixa el camí que ens duria a Vilagrassa i es va a l’esquerra tot pujant.

19,670 Aqüeducte. Es passa per la cua d’un aqüeducte de l’aigua del canalet; es continua pujant entre oliveres.

20,050 Cruïlla al final de la pujada. Es va recte tot planejant i amb una àmplia vista de la plana d’Urgell.

20,400 Bifurcació. Es deixa una pista a la dreta i es continua recte.

20,800 Bifurcació a la vora del Tossal del Mor. Es va a la dreta tot baixant.

21,170 Passem per damunt de l’autovia Barcelona- Lleida.

21,570 Bifurcació. Es deixa el camí que va a la torre Morlans i seguim recte.

21,850 Bifurcació. Pista que baixa del Parc de Sant Eloi. Se segueix recte. Es pren el c. Amics de l’Arbre i es passa el pas a nivell del tren. A la dreta es veu la Farinera Balcells, d’estil modernista. Es baixa pel c. Governador Padulles i es travessa la pl. Carles Perelló vers el c. Sta. Maria. A la dreta es pren el c. Sant Joan i el c. de la Font.
22,930 Tàrrega. Plaça Major.